Yoga Yogi

wellness tips & reviews

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Top 10 Gezondheidsvoordelen Van Yoga

people-doing-yoga-2021-08-29-16-13-04-utc

Regelmatige beoefening van yoga zorgt voor allerlei mentale en fysieke gezondheidsvoordelen. Hieronder onze top 10 gezondheidsvoordelen van yoga op een rij. 

1. Verbetert lenigheid

Yoga laat je bewegen en rekken op nieuwe manieren, waardoor je leniger wordt en meer bewegingsvrijheid in strakke gebieden krijgt. Na verloop van tijd kun je extra flexibiliteit verwachten in je hamstrings, rug, schouders en heupen. Als we ouder worden neemt onze lenigheid vaak af, vooral als je veel zit, wat leidt tot pijn en onbeweeglijkheid. Yoga kan je helpen dit proces terug te draaien.

2. Bouwt kracht op

Voor veel yogahoudingen moet je je lichaamsgewicht op nieuwe manieren dragen, waaronder balancerend op één been (zoals in de boomhouding, of Vrksasana), of jezelf ondersteunend met je armen (zoals in de omlaagkijkende hond, of Adho Mukha Svanasana). Omdat je deze poses meerdere ademhalingen lang vasthoudt, helpen ze spierkracht op te bouwen.

3. Vergroot spierspanning en –definitie

Als een bijproduct van het sterker worden, kun je ook verwachten meer spieren te zien. Yoga helpt bij het vormen van lange en sterke spieren in je benen, armen, rug en buik.

4. Verbetert balans

Als je ouder wordt is de verbeterde balans één van de belangrijkste voordelen van yoga. Poses waarbij je op één been staat en, voor meer ervaren leerlingen de hoofdstand, zijn fantastische manieren om de kernspieren die je overeind houden te trainen.

5. Ondersteunt de gezondheid van de gewrichten

De bewegingen die voor yoga nodig zijn, hebben weinig impact. Hierdoor ben je in staat om je gewrichten te gebruiken zonder ze zwaar te belasten. Yoga helpt je ook de spieren rondom de gewrichten sterker te maken, om de belasting voor de gewrichten te verlichten. Mensen met artritis zien vaak een grote verbetering van hun pijn en beweegbaarheid als ze regelmatig aan voorzichtige yogaoefeningen doen.

6. Voorkomt rugpijn

Verbeterde lenigheid en kracht kunnen een aantal oorzaken van sommige soorten rugpijn helpen voorkomen. Veel mensen met rugpijn besteden veel tijd achter de computer of in de auto, wat stijfheid in het lichaam veroorzaakt, en beknelling van de rug. Yoga gaat deze oorzaken tegen.

7. Leert betere ademhaling

Veel mensen halen oppervlakkig adem, en letten niet zo op hun ademhaling. Ademhalingsoefeningen die bij yoga horen (pranayama), focussen onze aandacht op de ademhaling, en leren ons adem dieper en voller te maken,  waar het hele lichaam zijn voordeel mee doet. Sommige typen pranayama kunnen de neusholtes openen (heel handig voor mensen met allergieën) en zelfs het zenuwstelsel kalmeren.

8. Stimuleert mentale rust

Het beoefenen van asana’s is heel fysiek. Je concentreert je intens op wat je lichaam aan het doen is, dit maakt je sowieso rustig en meer gefocused. Yoga introduceert je ook aan meditatietechnieken om meer tot rust te komen en je los te koppelen van je gedachten. Deze vaardigheden kunnen heel waardevol zijn in intense situaties zoals  slapeloosheid of een paniekaanval.

9. Vermindert stress

Fysieke bezigheid helpt tegen stress. Door even tijd vrij te maken voor yoga, kunnen de dagelijkse issues, groot of klein, even van je afgezet worden. Een welverdiende pauze van alle stress.

10. Verbetert zelfvertrouwen

Yoga verbetert de connectie tussen je hersenen en je lichaam, waardoor je bewuster wordt van je eigen lichaam. Je zult ook leren je lichaam te accepteren zoals het is, zonder waarde oordelen. Dit kan uiteindelijk leiden tot dat je beter in je vel gaat zitten. 

Benieuwd naar de Bestsellers bij Amazon.nl klik op de banner voor een totaal overzicht.

Vitamines en supplementen online kopen
GezondheidGezondheid
Mooi en gezondMooi en gezond