De voordelen van Bikram Yoga

  • By: Yogi
  • Date: September 30, 2022
  • Time to read: 3 min.
Affiliate Disclaimer

Doe je een aankoop via een link op deze website, dan kunnen wij als affiliate daar een commissie voor krijgen. YogaYogi is affiliate van diverse online webshops, zoals Amazon.nl en Bol.com.

Een Bikram Yoga sessie bestaat uit een serie van 26 yoga houdingen en 2 ademhalingsoefeningen die in een verwarmde ruimte van 40 graden Celsius uitgevoerd worden. Deze intense vorm van inspanning brengt vele voordelen met zich mee en het is dan ook geen wonder dat zo velen kiezen voor Bikram Yoga. In dit artikel zullen wij een aantal van deze voordelen van Bikram Yoga op een rij zetten.

Zweten om schoon en slank te worden

Van Bikram Yoga ga je enorm zweten. Door het hevige zweten worden allerlei gifstoffen uit je lichaam afgevoerd en worden ook de nodige calorieën verbrand. Hierdoor vallen veel mensen af van Bikram Yoga. Het wordt door velen als een soort detox ervaren.

Bikram yoga

Inspannen en ontspannen

Bikram Yoga is intensief en tegelijkertijd ook ontspannend! Net als andere vormen van yoga is het een perfecte manier om je hoofd lekker leeg te maken. Het voordeel van deze vorm van Yoga in het bijzonder is dat je bij regelmatige beoefening dit terug zal zien in vrijwel elk aspect van je leven; het geeft energie, beter concentratievermogen, beter nachtrust en grote kans dat lichamelijke klachten minder worden dan wel zich niet meer voordoen.

Ook de combinatie van de ademhalingsoefeningen en de warme ruimte helpt je om je ademhaling beter te reguleren. Dit geeft je niet alleen meer rust maar leidt ook tot meer verdieping in het uitvoer van de yoga oefeningen.

Geschikt voor iedereen

Bikram Yoga is laagdrempelig net als Iyengar yoga. Iedereen kan het oppakken, of je nou al jarenlange yoga-ervaring hebt of nog nooit iets met yoga hebt gedaan. De 26 yoga-houdingen waar een sessie uit bestaat zijn best speciaal, de vaste volgorde waarin ze uitgevoerd worden is zo ontworpen dat elke houding je voorbereidt op de volgende.

Bij uitstek geschikt voor Actieve Sporters

Bikram Yoga is ook bij uitstek geschikt voor actieve sporters, als aanvulling op het trainingsschema. Je lichaam wordt krachtiger en soepeler waarbij de verwarmde ruimte herstel van blessures zal bespoedigen.

Houd rekening met

Let echter wel op wat je vooraf eet en drinkt. Bikram Yoga is 1 a 2 uur intensief sporten in een warme ruimte; het is dus van belang dat je genoeg water gedronken hebt en niet te veel gegeten hebt. Er zijn Yoga scholen die raden aan twee uur van tevoren niets te eten.

Het is mogelijk dat je duizeligheid ervaart bij de eerste keer omdat je lichaam zoveel inspanning in de hitte niet gewend is. Mocht dat zich voordoen, ga dan rustig op je knieën zitten of liggen en verlaat bij voorkeur de ruimte niet. Zo geef je je eigen lichaam tijd om te wennen aan de warmte. Bikram Yoga wordt afgeraden voor mensen met een lage bloeddruk.

Zoals Bikram Choudhury, de oprichter van deze yoga variant, zegt: ‘You’re never too old, never too bad and never too sick to start from scratch once again.’

Bikram Yoga goed voor Lichaam en Geest

Bikram Yoga helpt je lichaam gifstoffen af te voeren, af te vallen en krachtiger en flexibeler te worden. Maar dat niet alleen, je wordt er ontspannen van, gaat beter van slapen, je concentratie gaat erop vooruit en last but not least je krijgt er meer energie van.

Wil je meer weten Bikram Yoga, klik op deze link voor een overzicht van boeken en diverse andere producten.